ورود اعضاء-|- ثبت نام (Tel: 021-66936857-66591834)

راهنمای آماده سازی طرح برای صفحه چینی و فرم بندی

حرفه ای ها چه چیزهایی را در نظر می گیرند؟

چطور طرح خود را برای صفحه چینی و فرم بندی آماده کنید؟

مواردی که باید قبل از صفحه چینی و فرم بندی در نظر بگیرید، چیست؟ چه کنیم که طرح ما در تمامی مراحل تولید سررسید از لیتوگرافی تا صحافی به مشکل برنخورد؟

طراحی سررسید ایران سررسید www.iransarresid.com

بدون توجه به این موضوع که یک طرح توسط نرم افزار صفحه چینی و فرم بندی می شود یا نه، برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای طرح در تمامی تاریخها و صفحات،

باید قوانینی را رعایت کنید.

در اینجا به بیان این قوانین می‌پردازیم. البته اگر چه که در طرح  این قوانین کوشش گردیده تا همه موارد لازم درج گردد، ولی

باز هم قبل از نهایی کردن طرح خود نظر همکاران ما را جویا شوید.

6اصل
زیر را در نظر بگیرید تا سررسیدی بدون مشکل داشته باشید...

ابعاد مناسب

برای هر قطع باید ابعاد مناسب با آن قطع و نوع فرم بندی آن و همچنین نوع دستگاه چاپ برای ؛ قبل و بعد از برش در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اندازه  قبل از برش برای قطع وزیری 245×172 میلیمتر است.

در نظر گرفتن فضای برش کافی

با توجه به نوع صحافی باید قبل از ایجاد صفحه ابتدایی طرح، فضای مناسبی برای برش های صحافی در نظر گرفته شود. عموما از هر سمتی که بعد از تا، فرم بریده می شود باید دست کم 5 میلیمتر فضای دور ریز در نظر گرفت که این فضا در صورت داشتن المانهایی در گوشه کار یا رنگ زمینه ، باید با  آن المان پر شود و یا رنگ آمیزی گردد. به عنوان مثال اگر خطی در بالای طرح قرار است تا گوشه کار را بگیرد باید آن خط را در فضای دور ریز هم ادامه دهیم تا در اثر برش کم و زیاد، آن خط در تمامی صفحات تا لبه کار بیاید.

در ضمن اگر صحافی به صورت دوخت یا چسب انجام می شود باید از طرف بالا، پایین و لبه جلویی کار (برای صفحات سمت چپ لبه چپ و برای صفحات سمت راست لبه راست ) حاشیه برش در نظر گرفته شود. اگر نوع صحافی سیمی است (که در آن اوراق قبل از سیمی شدن از تمام چهار طرف برش می شوند) باید از تمام طرفها حاشیه برش در نظر گرفت. به غیر از حاشیه برش لازم است که در اطراف کار به اندازه کافی فضای خالی برای چشم نواز بودن طرح در نظر گرفته شود. توجه کنید که به غیر از 5 میلیمتر دور ریز باید 3 میلیمتر حاشیه امن هم برای طرح در نظر بگیرید.

جای مناسب برای هر کدام از موارد

اشتباه رایجی که عموما طراحان مرتکب می شوند عدم رعایت جای کافی برای موارد سررسید است. عموما صفحه لی‌آوت اولیه برای یک روز طراحی می‌شود که مثلا این روز شنبه اول فروردین است . مشکلی که به کرات مشاهده شده این است که جای نوشتن روز هفته مثلا چهارشنبه که خیلی از شنبه بیشتر است در طرح در نظر گرفته نشده است یا در یک جا محل درج مناسبتها به اندازه کافی برای برخی از روزها که مناسبت طولانی دارند(مثلا پانزدهم خرداد) جا ندارد.

برای جلوگیری از این موضوع توصیه میکنیم که از تاریخهای زیر برای طراحی صفحه اولیه سررسید استفاده کنید.

هفته شمسی چهارشنبه ماه شمسی اردیبهشت
روز شمسی 27 روز قمری 28
ماه قمری جمادی الثانی روز میلادی 29
هفته میلادی Wednesday ماه میلادی September
شماره هفته 52 روز سپری شده 252/113

در جاهایی که در بالای صفحه ماههای میلادی و قمری شامل دو ماه می شود می بایست که از دو ماه September/November و یا جمادی الاول/جمادی الثانی استفاده شود.

موارد اضافه

شما می توانید در هر صفحه  و یا با هر نظم به صورت متناوب جملات، اشعار، احادیث یا هر موردی را به دلخواه یا با استفاده از بانکهای موجود به سررسید خود بیافزایید. به عنوان مثال می توانید در هر روز یک بیت از حافظ را درج کنید. در ضمن می توانید به صورت دلخواه موارد اضافه خود را آماده کنید تا توسط نرم‌افزار در متن سررسید درج شود.

اگر قصد دارید که از سیستم موارد اضافه نرم افزار به طور اختصاصی استفاده نمایید به موارد زیر توجه کنید:

·         فضای مورد نظر همچنین اندازه و نوع فونت را در طرح کلی مورد توجه قرار دهید.

·         جملات و موارد مورد نظر خود را با همان اندازه و نوع فونت با توجه به فضای در نظر گرفته شده آماده کنید و تمام مطالبی که می خواهید در یک صفحه سررسید بیاید را در یک صفحه قرار دهید.

·         در صورتیکه که از نرم افزار Word برای آماده کردن این موارد استفاده می کنید، اندازه صفحه را منطبق با فضای در نظر گرفته شده بدون حاشیه(Margins=0) تنظیم کنید. در در پایان هر صفحه Ctrl+Enter بزنید و به صفحه بعد بروید. تراز متن، فاصله خطوط، فاصله حروف و همه آنچه که می خواهید در سررسید بیاید با همان ساختار طراحی کنید.

·         بهتر است برای جلوگیری از بهم ریختن فونتها و سایر تنظیمات یک PDF هم از فایل Doc تهیه کنید و به همراه فایل ارسال نمایید.

تعداد فرمها و صفحات

در بخش فرم سفارش تمامی قطعها  و اندازه های سررسید به طور مفصل ذکر شده  و به صورت کاملا خودکار برای هر نوع سررسید که شما بخواهید محاسبه می شود. (برای استفاده از این قسمت باید در سایت عضو شوید)·

تفکیک کانال

یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحان عدم رعایت تفکیک کانال در طرحهاست. برای اینکه در مراحل لیتوگرافی و چاپ دچار مشکل نشوید باید متناسب با تعداد رنگهایی که در نظر دارید کانال ایجاد کنید. به عنوان مثال یک سررسید 2 رنگ باید تمامی مواردش در کانالهای مشکی(K) و قرمز(M) طراحی شود. عکسهای Bitmap هم باید تفکیک درستی داشته باشند. استفاده از رنگهای Spot به صورت نادرست مشکل ساز است.

بدون محدودیت

درج هر چه میخواهید را در سررسید
با نرم‎ افزار پیشرفته و انحصاری ما

آسودگی خاطر

بدون نیاز به اصلاحات مکرر
با رعایت تمامی نکات حرفه‎ ای طراحی و فرم‎بندی

فایل آماده زینک

فرم آماده با رجیستر و کراپ مارک
+ خط ترتیب